Dużo się o nim mówiło i w końcu jest! Volkswagen skonstruował od podstaw nowy, mały, miejski samochód o nazwie - up! Dwudrzwiowa karoseria z uśmiechniętym przodem zabiera cztery osoby. Tył kończy duża, szklana klapa.

Z długością 3,54 metra i szerokością 1,64 metra najnowszy VW powinien w mieście czuć się jak ryba w wodzie. Rozstaw osi nowego modelu to 2,42 m, zaś koła stoją niemal na końcach auta (krótkie zwisy) - takie rozwiązanie pozwala spodziewać się przestronnej kabiny. Od asfaltu po czubek dachu jest 1,48 metra.

Bagażnik niczego sobie - 251 litrów to zdaniem twórców, znacznie powyżej średniej w tej klasie aut. Po całkowitym złożeniu tylnej kanapy pojemność wzrasta do 951 litrów.

Silniki?


W modelu up! zadebiutuje nowa generacja jednolitrowych trzycylindrowych silników benzynowych. Moc - 60 KM i 75 KM. Jak zapewniają niemieccy inżynierowie średnie zużycie paliwa na 100 km w wersji BlueMotion Technology (m.in. system start-stop) wynosi 4,2 l (60 KM) i 4,3 l (75 KM). 

Chwilę później pojawi się silnik zasilany LPG o mocy 68 KM. Średnie zużycie gazu powinno wynosić 3,2 kg/100 km. Na 2013 rok zaplanowany jest także up! z napędem elektrycznym. 

Producent nawet słówkiem nie wspomina o silnikach TDI - co najpewniej oznacza, że jednostek wysokoprężnych wcale nie przewidziano pod maską modelu up!


Zdaniem ludzi z VW up! to pierwszy "maluch" z funkcją awaryjnego hamowania w ruchu miejskim (opcja). System aktywuje się automatycznie przy prędkości poniżej 30 km/h i za pomocą czujnika laserowego rozpoznaje niebezpieczeństwo kolizji. Zależnie od prędkości i sytuacji funkcja hamowania awaryjnego może zminimalizować skutki wypadku, a w niektórych przypadkach pozwoli nawet uniknąć zderzenia.

W wnętrzu znajdziemy system maps + more - Personal Infotainment Device (PID). Cóż to za bajer? Za pomocą ekranu dotykowego PID umieszczonego na środku deski rozdzielczej można sterować nawigacją, telefonem, i radiem. Na tym samym monitorze wyświetlane są także m.in. informacje z systemu ParkPilot (odległość od przeszkód).


Samochód oficjalnie zadebiutuje w czasie wrześniowego salonu samochodowego we Frankfurcie. Sprzedaż rozpocznie się w grudniu 2011 roku, do Polski up! zawita na początku 2012 roku.

Będzie można wybrać jedną z trzech wersji - podstawowa to take up!, druga wersja, zorientowana na komfort to move up! i najwyższa: high up!. W momencie wprowadzania na rynek dostępne będą dodatkowo dwa modele bazujące na wersji high up!, mianowicie up! black i up! white.

W rodzinie Volkswagena up! stanie poniżej polo - będzie najmniejszym (najtańszym?) samochodem niemieckiego koncernu. Konkurencja? Fiat 500, ford ka i zapowiadany przez Opla junior…