Lexus LS600h - japoński cesarz luksusu, istny pałac na czterech kołach, szczyt tego co można dostać w salonie z wielkim "L" w herbie. W dobrodziejstwa najnowszej techniki wyposażony niczym laboratorium, w którym rodzi się najnowsza broń. Występuje także w przedłużanej wersji LS600h L.

Zastanawiasz się co oznacza liczba 600? Moc? Pojemność silnika? Otóż jest to porównanie poziomu mocy napędu hybrydowego z mocą, jaką rozwinąłby konwencjonalny benzynowy silnik o pojemności 6000 cm sześciennych. Litera "h" oznacza rodzaj napędu… Oto jak działa japońska mieszanka…

LS600h to pierwszy na świecie samochód wyposażony w hybrydową jednostkę napędową V8 składającą się z pięciolitrowego silnika benzynowego oraz elektrycznego silnika o dużej mocy i wysokiej sprawności. Całość uzupełniają akumulatory o dużej pojemności oraz dwustopniowa elektronicznie sterowana przekładnia planetarna i stały napęd na wszystkie koła.

Silnik LS600h prezentuje niezrównane parametry dynamiczne i proekologiczne. Połączenie osiągów benzynowego V8 o mocy 394 KM (maksymalny moment obrotowy 520 Nm przy 4000 obr/min.) z osiągami elektrycznego silnika o mocy 224 KM pozwala wygenerować aż 445 KM mocy maksymalnej.

Jak działa taki duet? Flagowy model Lexusa rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,3 s i posiada elektroniczne ograniczenie prędkości maksymalnej na poziomie 250 km/h. 

Równie imponujące wrażenie sprawia wysoki poziom momentu obrotowego wytwarzanego przez silnik elektryczny w średnim zakresie prędkości obrotowych. Silnik ten, pracując równolegle z benzynowym silnikiem V8 jest w stanie - podczas ruszania z miejsca - momentalnie i płynnie wygenerować 300 Nm momentu obrotowego. Ta zaleta silnika elektrycznego jest najbardziej przydatna w średnim zakresie prędkości w czasie manewrów wyprzedzania. Wystarczy stwierdzić, że na przyspieszenie od 80 km/h do 100 km/h LS600h potrzebuje zaledwie 4,3 s.

Spalanie - zdaniem ludzi z Lexusa najniższe w klasie - na poziomie 9,3 l benzyny na 100 km w cyklu mieszanym (w porównaniu z samochodami wyposażonymi w silniki sześciocylindrowe) i wyjątkowo niskiej emisji szkodliwych substancji w spalinach (emisja szkodliwego dwutlenku węgla CO2 na poziomie 219 g/km). 

Jazda? Lexus LS600h jako pierwsza hybryda został dostała stały napęd na wszystkie koła. W rozwiązaniu tym zastosowano trzy mechanizmy różnicowe oraz wał napędowy połączony bezpośrednio z przekładnią hybrydową. Mechanizm różnicowy o podwyższonym tarciu typu Torsen rozdziela siłę napędową w proporcjach 40 proc. na przednie koła i 60 proc. na tylne. Natomiast rozdział momentu obrotowego jest na bieżąco monitorowany i zmienia się w stosunku przód/tył w granicach od 30:70 do 50:50.

Na drodze działa epicko… Kto nie spróbował niech żałuje…